Главная страница » Новости » Город и регион » Сумчанам нагадують основні правила, яким має слідувати споживач, аби не зазнати збитків

Сумчанам нагадують основні правила, яким має слідувати споживач, аби не зазнати збитків



Напередодні Всесвітнього дня захисту прав споживачів містянам нагадують ключові правила, спрямовані на попередження та профілактику моральних й матеріальних збитків, а суб’єктам господарювання – основні вимоги законодавства, необхідні до виконання.

Які ж чотири головні права споживача, як здійснювати покупки в Інтернеті, куди звертатись у разі правопорушень, та де можна отримати фахову консультацію, під час брифінгу розповіли заступник міського голови Тамара Іщенко, начальник відділу торгівлі, побуту та прав споживачів Олег Дубицький, головний спеціаліст даного структурного підрозділу міськради Тетяна Горбатенко, та головний спеціаліст відділу контролю у сфері торгівлі, робіт та послуг ГУ Держпродспоживслужби в Сумській області Вікторія Рижкова.

«Усі ми – споживачі: незалежно від віку, статі, освіти, соціального статусу та займаної посади, оскільки протягом життя споживаємо товари й послуги. Відповідно, маємо право на безпеку і якість товарів та послуг, на вірогідну інформацію про них, право на вибір та право бути вислуханим у суді, якщо першими трьома правами нехтують, – наголосила заступник міського голови Тамара Іщенко. – Звісно, держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпекою продукції та усіх видів послуг і робіт, сприяє діяльності громадських організацій споживачів, але аналіз звернень говорить про те, що не всі споживачі та суб’єкти господарювання ознайомлені щодо їх прав та обов’язків. Крім того, довірливість споживачів призводить до моральних й матеріальних збитків, що не дозволяє й фахівцям у правовому полі вирішити ситуацію. Так, у 2021 році (з 1 січня по 11 березня) до відділу торгівлі, побуту та прав споживачів вже надійшло 23 скарги за порушення Закону України «Про захист прав споживачів». Вирішено таких на користь споживача – 21. За неналежну якість товару та послуги споживачам повернули кошти на загальну суму 10834 грн, а обміняли товарів неналежної якості на нові на 26805 грн».

Зокрема, перш ніж придбати товар, необхідно його детально оглянути та переконатись у його справності, належному вигляді. При цьому покупець має зберегти чек, це підтвердить факт продажу товару, підкреслила головний спеціаліст відділу торгівлі, побуту та прав споживачів Тетяна Горбатенко. Доставку габаритного товару, який важить понад 5 кг (холодильник, пральна машина, телевізор тощо) краще обирати від продавця чи його кур’єра, а не здійснювати самостійно, що слугуватиме гарантією до обміну чи повернення, якщо обраний товар випадково пошкодився при транспортуванні або його неможливо підключити до електромережі. Якщо ж придбаний товар перестане працювати в межах гарантійного терміну, то перш ніж звертатися до сервісного центру, слід написати письмову заяву (у двох екземплярах) на ім’я продавця, який несе відповідальність за якість товару та є посередником між виробником та сервісним центром. На час ремонту покупець має право вимагати видачу продавцем аналогічного товару, при відмові – виплату неустойки в розмірі 1% від вартості товару за кожен прострочений день надання у користування товару.

Та повернути чи обміняти можна не всі товари, виняток – продовольчі товари, лікарські засоби, предмети сангігієни, дитячі м’які іграшки, постільна та натільна білизна, інструменти для манікюру, педикюру, друковані видання, парфюмерно-косметичні вироби, перо-пухові вироби тощо, навіть, якщо ті не використовувалися, збережено товарний вид, споживчі властивості, пломби, ярлики та розрахунковий документ, виданий продавцем разом з товаром.

При покупці в інтернет-магазині фахівці радять звертати увагу на наявність на сайті найменування продавця, його місцезнаходження, порядку прийняття претензій, основних характеристик продукції, ціни, включаючи плату за доставку та умови оплати, гарантійних зобов'язань, інших умов поставки, порядку розірвання договору.

У разі відсутності такої інформації варто взагалі відмовитися від придбання товару в інтернет-магазині, адже недобросовісні продавці можуть скористатися довірою покупця та після оплати не доставити товар, або не повернути кошти, якщо товар має істотні недоліки, чи відправити товар, що не відповідає заявленим характеристикам. А це, говорять спеціалісти, унеможливлює повний та об’єктивний розгляд скарг споживачів із проведенням позапланових перевірок дотримання законодавства про захист прав споживачів.

Загалом за порушення прав споживачів при реалізації непродовольчих, продовольчих товарів та надання послуг у 2020 році ГУ Держпродспоживслужби в Сумській області до адміністративної відповідальності було притягнуто 30 осіб, на яких складено штрафів на суму 4,2 тис. грн, до 14 суб’єктів господарювання застосовані адміністративно-господарські санкції, передбачені статтею 23 ЗУ «Про захист прав споживачів на суму майже 78 тис. грн, у тому числі, до одного суб’єкта господарювання застосовані адміністративно-господарські санкції за створення перешкод службовій особі в проведенні такої перевірки. Продукції перевірено на суму 306 тис. грн, тимчасово припинено продаж продукції, до усунення виявлених недоліків на суму майже 90 тис. грн, що становить 29% від перевіреної продукції, доповіла головний спеціаліст відділу контролю у сфері торгівлі, робіт та послуг ГУ Держпродспоживслужби в Сумській області Вікторія Рижкова.

Зі свого боку суб’єкт господарювання, підкреслила начальник відділу контролю за рекламою, дотриманням антитютюнового законодавства та пробірного контролю ГУ Держпродспоживслужби в Сумській області Алла Степаненко, зобов’язаний дотримуватися чинного законодавства не тільки у сфері торгівлі, а й ЗУ «Про рекламу», згідно з яким заборонено рекламувати тютюнові вироби (абсолютно), алкоголь – зовнішньо (на телебаченні, в інтернеті, на пересувних рекламних носіях та інше), виключенням є тільки місця його реалізації (місце продажу, де є касовий апарат). Також у рекламі товарів табу на використання державних символів (прапор, герб), зображення зброї (навіть іграшкової), сексистської реклами, що принижує честь та гідність людини (наприклад використання зображення тіла як заклик до задоволення). Мова реклами товарів/послуг робіт має бути державна – українська, окрім міжнародних термінів, що зареєстровані офіційно.

Тож, щоб убезпечити себе від невдалої покупки, не зазнати моральних й матеріальних збитків та отримати якісну та змістовну консультацію з питань захисту прав споживачів, начальник відділу торгівлі, побуту та прав споживачів Олег Дубицький закликав сум’ян звертатись до спеціалістів відділу торгівлі, побуту та захисту прав споживачів. Зробити це можна за адресою: вул. Горького, 21 (каб. 209) або за тел.: 70-06-54.

Добавить в: